Fotowoltaika w firmie. Czy warto w nią inwestować
Co różni przedsiębiorcę od zwykłego Kowalskiego? Przedsiębiorca potrafi dostrzec okazję do zysku lub co najmniej poczynienia poważnych oszczędności tam, gdzie zwykły Kowalski widzi tylko niepotrzebne koszty. Na podstawie tej jednej zasady można sądzić, że w niedługim czasie zdecydowana większość polskich firm będzie zasilana energią elektryczną generowaną przez własne instalacje fotowoltaiczne. Skąd ta pewność?
Koszty, których można łatwo uniknąć
Dla każdego prawdziwego przedsiębiorcy nie ma chyba nic bardziej frustrującego niż świadomość tego, że z każdym kolejnym dniem bardzo konkretne sumy pieniędzy zwyczajnie przeciekają mu przez palce. Zjawisko to jest tym poważniejsze, że dotyczy wszystkim firm, które w dalszym ciągu nie zdecydowały się na zainwestowanie w instalacje fotowoltaiczne. Brak takiej instalacji sprawia, że przedsiębiorcy zdani są wyłącznie na łaskę dostawców energii elektrycznej, która to energia z każdym rokiem jest coraz droższa. Co więcej, prognozy dotyczące jej ceny w kolejnych latach są mocno pesymistyczne. Po latach zaniedbań w sektorze energetycznym nasz kraj czekają bardzo poważne i niezwykle przez to kosztowne inwestycje. Koszty tych inwestycji poniosą, rzecz jasna, sami użytkownicy energii elektrycznej, przy czym ze względów czysto politycznych należy spodziewać się tego, iż to właśnie przedsiębiorcy zostaną nimi w głównej mierze obciążeni.
Oszczędności dzięki firmowym elektrowniom słonecznym
To aż niewiarygodne, ale opisana wyżej sytuacja ma miejsce w kraju, w którym każdy metr kwadratowy powierzchni w ciągu jednego roku pokrywany jest energią równą ok. 1 tys. kWh. Energia ta w przerażającej większości pozostaje całkowicie niewykorzystana. Do niedawna wynikało to z braku odpowiedniej technologii, a kiedy ta się już pojawiła – z jej wysokich kosztów. Obecnie jednak ceny instalacji fotowoltaicznych spadły drastycznie w przeciągu zaledwie kilku lat. Zmieniła się świadomość ludzi, a to z kolei wymusiło zmianę w prawie, które uznało korzyści płynące z fotowoltaiki i zaczęło zachęcać do wytwarzania energii elektrycznej w ten właśnie sposób. Ostatnim punktem oporu na drodze do upowszechnienia idei firmowych elektrowni słonecznych zdaje się być troska przedsiębiorców o opłacalność tego przedsięwzięcie. Jak się okazuje – troska całkowicie bezpodstawna.
Zyski z fotowoltaiki przekraczające oczekiwania
Wiele można by mówić o opłacalności fotowoltaiki dla firm, jednak większość przedsiębiorców nad wszelkie zapewnienia przedkłada zwykłe liczby. W przypadku omawianego rozwiązania liczb tych na szczęście nie brakuje. Firma może zacząć zarabiać na fotowoltaice już po 4 latach! I to wszystko przy panelach słonecznych mogących działać w pełni efektywnie przez co najmniej 25 lat!